Budak Main Api

Budak Main Api

Jemput Masuk

Life is Allah's most valuable gifts...Live it and appreciate it...

Monday, August 3, 2015

Lelaki Chapter 3

Bab 3

“Perhatian kepada pelajar ILB bernama Amir Zakwan, kelas 1 Wira, dorm 1-A-4, sila ke kantin sekarang juga kerana ibu bapa anda sedang menunggu.”
Begitulah bunyi pengumuman pada petang Rabu itu. Zack yang ketika itu baru pulang dari kelas berlari ke biliknya. Selepas memakai pakaian yang sesuai, dia turun ke kantin.
Dari jauh kelihatan kelibat ibu dan ayahnya. Tersenyum sahaja melihat kepadanya. Zack datang dan bersalaman dengan mereka berdua. Di belakang, terlihat abangnya, Mirza.
“Eh abang. Zack rindu abang.”
“Zack? Mana datang nama tu?”
“Oh. Tu nickname Amir kat sini. Err, ibu, ayah, kenapa datang hari ni? Jumaat ni kan balik.”
Ayahnya memandang ke arah ibunya. “Amir, ni yang kami datang ni. Ibu dengan ayah nak kena balik Ipoh seminggu. Maybe lebih sikit. Jadi kami tak boleh bawak Amir.”
Zack sudah mula mahu menangis. “But ayah, nak ikut…”
“Amir, kami sendiri tak tahu bila nak balik. Jadi harap Amir boleh tinggal kat sini. Kami janji Amir akan selamat.”
Zack sudah menangis. Pantas sahaja air matanya laju menuruni pipi. Tidak sangka dia akan ditinggalkan berseorangan sementara rakan-rakannya yang lain akan pulang bermalam.
“Eh, Zack…” tegur satu suara di belakang mereka. Zack berpaling ke belakang. Danish Heffy. Pantas dia mengesat air matanya. “Abang Danish.”
Danish bersalaman dengan Encik Amiruddin dan Mirza. Puan Zamila hanya tersenyum sahaja kepadanya.
“Ada apa menangis ni? Homesick ke?” Danish mula mengelus rambut Zack.
“Takdelah, err… Danish. Sebenarnya ni. Pakcik dengan makcik ni nak balik Ipoh besok seminggu. Jadi kami tak bolehlah bawak Zack ni sekali. Tu yang menangis tu.”
Danish hanya ketawa kecil. “Uncle dengan aunty tak usah risau. Kami senior ni tak balik jugak. InshaAllah kami akan tengok-tengokkan Zack.”
“Haa, kau dengar tu. Ada orang dah volunteer nak tengokkan kau. Terima kasih ya, Danish.”
“Sama-sama, bang. Dengar tu, Zack. Nanti kalau sunyi, naik je dorm abang.”
“Tak payahlah berabang. Saya pun baru form five. Awkward pulak.”
“Laa, ya ke?”
Zack masih kebangangan di situasi begitu. Rasa enjoy bila mendapat tawaran sebegitu tetapi rasa sedih tak dapat pulang ke kampung. Bukan senang hendak dapat rapat dengan Danish ni. Fakta itupun baru diketahui Zack pagi tadi ketika dia terdengar beberapa orang pelajar tingkatan dua merungut tentang sikap perengus Danish.
“Tolong ya, Danish. Tengok-tengokkan anak pakcik ni. Maklumlah anak bongsu. Tak pernah berenggang pun dengan kami berdua. Tu yang bila nak kena tinggal macamni, dia tarik muka tu.”
“Eh, takpelah pakcik. Memang dah tanggungjawab kami senior untuk tengok adik-adik kami sini kat sini. Lagipun saya ni memang anak bongsu. Lagi saya suka, bila ada adik-adik macamni.”
Encik Amirudin dan Puan Zamila hanya tersenyum. Mirza pula sudah senyum mengejek kepada adiknya itu.
“Tengok, ada jugak orang yang sayang kat kamu tu. Jadilah ya tinggal kat sini.”
Zack tersenyum kelat. Nak tak nak, terpaksalah dia redha wa pasrah dengan perintah ala diktator keluarganya itu. Tapi best apa. Danish Heffy volunteer jadi babysitter.
“Oh ya, ni ibu ada bawa bubur McDonalds favourite Amir. Makan eh. Ada dua ni. Danish nak, ambiklah.”
Danish menyambut pemberian Puan Zamila dengan cermat. “Terima kasih banyak-banyak, aunty. Susah-susah je.”
Selepas berbual sedikit sebanyak, maka tibalah masa untuk perpisahan. Dan ini amatlah menyedihkan bagi seorang pelajar lelaki bernama Amir Zakwan bin Amirudin.
Zack melihat sahaja kereta ayahnya meninggal perkarangan sekolah. Kalau ada rezeki, lagi dua minggu lagilah baru dia dapat berjumpa mereka semua lagi. Lama okey, lama.
“Dah, Zack. Jom abang hantar balik. Lepas ni nak kena gi makan malam. Ni dah mandi ke belum?”
Zack menggeleng lemah.
“Jom.”
Danish meraih tangan Zack sebelum menariknya lembut kembali ke bilik Zack. Zack masih dengan wajah sugulnya. Danish cuba memujuk dengan menggosok lembut kepala Zack.
Ketika itulah, muncul penerang hati Zack. Syahid lalu di situ memakai jersi Harimau Malaya yang sudah basah dengan peluh jantannya. Berdegup pantas juga jantung Zack dibuatnya.
Ketika mereka bertiga berada pada garis horizon yang sama, mereka berhenti berjalan. Mata Danish dan Syahid saling memandang penuh tajam. Tangan Danish semakin kuat mencengkam tangan Zack.
Melihatkan itu, darah Syahid mula berderau naik ke kepala. Tangannya mula mengepal melihatkan ke wajah Danish yang tidak bersalah itu. Bibirnya diketap perlahan.
Zack termangu-mangu di tengah-tengah. Memerhatikan sebuah drama yang dia sendiri tidak tahu siapa pemain protagonis dan antagonisnya. Yang pasti, pandangan satu sama lain itu sangat menggerunkan.
Syahid beredar dari situ sambil mengetap bibir sekuat hatinya. Danish menoleh ke arahnya dan mengukir senyuman licik. Untuk kesekian kalinya, dia berjaya mengalahkan Syahid.
“Abang, Zack nak tahu something boleh?”
“Apa dia, Zack?”
“Kenapa Bang Yed tadi pandang abang semacam je bila nampak abang jalan dengan Zack? Abang dengan dia ada apa-apa ke yang Zack tak tahu?”
Danish tidak menjawab serta-merta. Sehinggalah mereka tiba di hadapan bilik Zack, barulah dia kembali bersuara.
“It’s a long time ago, baby. You don’t need to know about it.”
Berderau sekejap darah Zack tatkala bibir merah jambu seksi Danish memanggilnya dengan panggilan ‘baby’. Memang terasa ‘Oh my God’ kejap. Well, Danish hot kut.
“Dah, pergi mandi. Turun awal. Mandi awal ni elok. Takde berebut dengan orang lain…” Danish menasihati Zack sehabis-habisnya. Kemudian dia menilik habis-habis wajah Zack. Mukanya dirapatkan dengan muka Zack. Kaki Zack pula bagaikan dipaku di lantai. Kemudian, dia menariknya semula. “This isn’t the right time. Bye.”
Zack melihat sahaja Danish berlalu dari situ. Dia kehairanan. Danish berkelakuan agak pelik hari ini. Mungkin dia yang belum kenal habis dengan perangai Danish agaknya.
Zack membuka pintu dan masuk ke dalam biliknya. Ayen tidur. Mamat ni memang kerjanya tidur je kut agaknya. Si Fahri buat kerja sekolah. Nerd jugak rupanya. Luqman pulak tengah pakai baju. Asfat, mandi agaknya.
“Apa cer, weyh?” Fahri bertanya tanpa mengangkat muka.
“Oh, aku kena stay sini weekend ni.”
“Serius? Kenapa?” Luqman pula bertanya.
Lalu Zack pun bagai sang penglipurlara bercerita apa yang berlaku di bawah tadi. Dua orang itupun khusyuk mendengar.
“Tapi senior upper form ada kan? Lepaklah dengan korang. Kau kan ada Bang Yed.”
Zack hanya ketawa lalu mengambil tualanya. Dia membuka baju yang dipakainya dan dimasukkan ke dalam baldi. Kalau rajin, malam nanti basuh. Sidai, besok pagi dah kering, angkatlah.
Zack berjalan ke bilik air. Dia masuk ke bilik air. Pada masa seperti ini, tidak ramai yang sedang berada dalam bilik air. Maka senanglah dia hendak mandi atau apa-apa yang seangkatan dengannya.
Dia membuka cubicle ketiga daripada depan. Dia membuka segala apa yang melekat pada badan dan menyangkutnya di atas pintu. Pancuran air dibuka membuatkan saluran paip itu mampu mengalir.
Air separa sejuk mencurah tubuhnya. Nyaman sekali dirasakan. Sabun Dettol diambil dan dipam ke tangan. Kemudian diratakannya ke seluruh badan. Nyaman. Bau menthol.
Syampu diambil. Diratakannya ke rambut pendek kemasnya. Bau wangian lemon menusuk ke dalam hidung. Sememangnya Zack memang cukup suka memanjakan dirinya sendiri seperti yang sedang dilakukannya itu.
“Sayang…” bisik satu suara ke telinganya.
“Ya,” balasnya perlahan.
“God, I love you…”
Kemudian entah bagaimana Zack tersedar daripada lamunannya. Dia sedang duduk di atas lantai dan meraba lehernya sendiri. Pantas dia bingkas dan menutup pancuran air tersebut. Kemudian, dia menyarung tuala ke pinggangnya.
Ketika dia membuka pintu, Syahid berdiri betul-betul di hadapan pintu.
“Seronok berangan?”
“Abang dengar ke?” tanya Zack menahan malu yang teramat sangat.
“Dengar jugaklah. Tapi Zack tak payah risau. Takde orang dengar pun tadi. Abang seorang je kat sini daripada tadi.”
Ais mana ais? Zack dapat merasakan yang air di mukanya bukanlah air mandian tadi sebaliknya peluh sejuk yang keluar dek kerana terlampau menahan malu. Gilalah!
“Abang nak pesan. Beware of Danish. He’s not that kind. And never be that kind.”
Zack mengangguk-angguk sebelum meminta diri dari situ. Dia tidak betah untuk berlama-lamaan di situ. Bukan kerana dia tidak mahu mempercayai apa yang dikatakan Syahid. Sebaliknya dia malu menatap wajah kacak Syahid itu.
Syahid masuk ke dalam cubicle Zack tadi. Bau menthol daripada sabun Zack tadi masih kuat aromanya. Syahid menutup pintu dan bersandar padanya. Nafas ditarik sedalam-dalamnya. Membayangkan yang dia sedang mencium leher Zack barangkali. Dia tidak boleh menafikan. Dia cintakan Amir Zakwan.

“Jadi begitulah ceritanya.” Danish menyudahkan ceritanya kepada Rayyan. Rayyan pula mendengar penuh khusyuk.
“Danish, aku bukanlah apa tapi aku nak tanya jugak. Sampai bila kau nak sakitkan hati Syahid tu?”
“Rayyan, siapa sakitkan hati siapa? Dia tu sepatutnya kau tanya soalan macam ni. Sampai bila dia nak hidup dalam paranoid? Paranoid yang kononnya aku nak hancurkan hidup dia. Dia fikir aku takde kerja lain agaknya…”
“Tapi memang betul pun kan. Pasal Zikry dulu…”
“Bukan salah aku eh Zikry tu tinggalkan dia. Itu salah dia sendiri. Dan jugak salah Zikry tu sendiri. Bukan salah aku.”
“Dah tu kenapa kau tak direct cakap kat Syahid tu? Kalau betul bukan salah kau. Go and fucking tell him. So that all of this shit will ended.”
“Kalau aku bagitau pun macamlah dia nak dengar. Let me tell you something about Syahid. Ego dia tu tinggi menggunung. Once dia dah tuduh someone, dia takkan back-off from his accusations. So what’s the point aku nak cakap kat dia? Nampak sangat macam aku nak cover diri sendiri.”
Rayyan menghela nafas berat. Dia malas hendak mencurah minyak ke dalam api yang sudah membara.
“So kau tak fikir Zack ni akan membetulkan semua tuduhan dia kat kau?”
“Dia dah pun fikir macam tu. So let he live in that accusations. Kalau betul aku ni perampas, bukan setakat Zikry dengan Zack ni je, Samuel tu pun aku dah lama kebas dari hidup dia.”
“Macamlah Samuel tu nak? Dia straight kan. Bukan PLU macam kita.”
“Alah, straight or bend, kalau aku nak aku ambik je.”
Rayyan ketawa mendengar ayat terakhir Danish. Memang dia sudah tahu bahawa Danish ni kompetitif orangnya. Kalau dia menginginkan sesuatu, mati-mati dia mahukannya juga.
“Whateverlah. Danish, nak mintak something boleh?”
“Apa?” Danish menjongket kening.
“Dalam kau melayan Zack tu, dah lupa ke nak dengan aku? Malam ni, lepas prep boleh?”
Danish tersenyum herot. Kemudian dia menarik muka Rayyan dan dekatkan dengan mukanya. Bibirnya pantas menjamah bibir merah jambu Rayyan. Tangannya diletakkan di pangkal paha Rayyan.
“Danish, malamlah please.” Rayyan menolak muka Danish yang sedang menjamah lehernya.
Danish menarik kembali mukanya. Sebelum itu sempat dia menghadiahkan sebuah kucupan ke bibir Rayyan.
“Okey malam ni. Dalam bilik ke nak outdoor lagi?”
“Takde gila nak outdoor. Cukuplah haritu kita nyaris nak kantoi. Aku serik doh.”
Danish ketawa sambil mengingati kembali peristiwa itu. Peristiwa yang berlaku di belakang blok teknikal itu sangat memorable baginya meskipun mereka hampir dibuang sekolah kerananya. Mujurlah mereka sempat lari sebelum pengawas berjaya menangkap mereka.
“Kau pakai baju apa kejap lagi?”
“Amboi, sampai baju apa aku nak pakai pun kau nak tanya? Melampau.”
“Choiy! Nak jadi caring pun tak boleh.”
“Caring biar bertempat.” Danish melibas lembut Rayyan dengan tualanya.
“Mandi eh? Nak aku mandikan?”
Danish menarik muka jelik. Memang mereka ada melakukan hubungan seksual tetapi itu semua masih di dalam lingkungan kawan. Friends with benefit. No strings attached.
“Yelah. No strings attached.” Rayyan mengalah.
Danish berlalu keluar dari dalam bilik itu. Rayyan hanya melihat sahaja. Danish tidak nampak agaknya bahawa ada seseorang yang sememangnya sudah lama menunggunya di depan mata. Tidak mengapalah, mungkin belum masanya lagi.

“Bro, kau ni paranoid sebenarnya.” Samuel bersuara selepas mendengar luahan hati Syahid.
“Alah, kau ni pun sama. Semua orang kata aku paranoid.”
“Sekarang mungkin kau tak faham, Syahid. The time will comes. Come on, if you really want him, then act like you want. Show and prove. Action speaks louder than words, okay.”
Syahid merenung tajam ke arah Samuel.
“You can stare at me as long as you want, Syahid. But you cannot deny what I say. You cannot lie to yourself.”
“Aku sayangkan Zack tu, Sam. Aku tak tahu macam mana aku nak tengok dia kalau dia asyik stay dengan Danish. Danish tu such a son of a bitch.”
“Tulah aku cakap. If you want him, then move an action. Ke kau nak aku cakapkan? Boleh je. Tapi aku tak sure dia punya result. So adalah better kalau kau sendiri yang pergi cakap dekat dia sendiri. Understands, my roommate?”
Syahid hanya menjeling ke arah Samuel. Di atas mejanya, terdapat sehelai kertas yang ditulis dengan pen glitter bertulis:
Syahidul Shariedan
<3
Amir Zakwan
“Tu atas meja tu, tak nak realisasikan? Sampai bila nak hidup dalam imaginasi? Angan-angan tu tak salah. Cuma kenalah berusaha untuk jadikannya realiti.”
“Sam, habis sekolah aku suggest kau ambik kaunseling. Gaya kau cakap, Fadzilah Kamsah boleh bungkus tau.”
“Bodoh! Aku serius kau boleh melawak lagi.”

Syahid  hanya ketawa besar. Kemudian dia menuju ke meja belajarnya. Dia mencium kertas tersebut sebelum hanyut dalam lamunannya sendiri. Samuel hanya menggeleng kepala. Syahid, bukannya boleh dilarang. Nanti mula buat perkara luar jangka. Masa tu, dia jugalah yang susah.

No comments:

Post a Comment